Όσα πρέπει να ξέρεις πριν ξεκινήσεις το eShop σου

Είναι εκπληκτικό! Πόσες δυνατότητες εξέλιξης, πόσοι -εν δυνάμει- πελάτες σε όλο τον κόσμο… Η ιδέα ενός eShop, ενός διαδικτυακού καταστήματος, στριφογυρίζει στο μυαλό σου εδώ και καιρό και σίγουρα σε γεμίζει ενθουσιασμό. Υπάρχουν διαθέσιμα όλα τα εργαλεία για να το κάνεις πραγματικότητα, αλλά πρέπει πρώτα να σκεφτείς καλά τι περιμένεις από αυτή την κίνηση, πού στοχεύεις και πώς θα φέρεις εις πέρας το έργο αυτό.
Υπάρχουν πλέον αμέτρητες πλατφόρμες κι εφαρμογές για να στήσεις το online κατάστημά σου. Αυτό το κάνει πάρα πολύ δύσκολο -ένα σκέτο μπέρδεμα- να επιλέξει κανείς το πιο κατάλληλο μέσο: να είναι εύκολο στη χρήση, καλαίσθητο, αξιόπιστο αλλά και να μπορεί να ‘αντέξει’ την εξέλιξη της επιχείρησής σου.
Κάνοντας μια γρήγορη έρευνα στο Internet αλλά και ρωτώντας ανθρώπους που το έχουν ήδη κάνει πράξη, θα ακούσεις πολλές και διαφορετικές απόψεις για το τι είναι σημαντικό σε μια παρόμοια πλατφόρμα. Είναι βασικό να μπορέσεις να αξιολογήσεις τα εργαλεία που βρίσκεις ώστε να καταλήξεις ποιο σου ταιριάζει καλύτερα.

Ποια είναι λοιπόν τα σημεία εκείνα που πρέπει να προσέξεις στην επιλογή της eShop πλατφόρμας σου; Τι πρέπει να σκεφτείς πριν καταλήξεις στο εργαλείο με το οποίο θα στήσεις το online κατάστημά σου;

Hosting: το πρώτο δίλημμα

Υπάρχουν πλατφόρμες που περιλαμβάνουν το hosting ενώ άλλες που σου επιτρέπουν να φιλοξενήσεις εσύ το eShop σου όπου επιθυμείς, να είσαι self-hosted δηλαδή, όπως π.χ στο Papaki. Η κάθε λύση ταιριάζει σε διαφορετικές ανάγκες eShop, αλλά και δικές σου!

Hosted λύση

Εταιρίες όπως το Shopify ή το Wix μαζί με την πλατφόρμα για το χτίσιμο του eShop σου -ή του site σου γενικά- σου παρέχουν και το hosting. Σε αυτές τις περιπτώσεις, δημιουργείς ένα προφίλ στο δικό τους site και μέσα από εκεί, κάνεις οποιαδήποτε αλλαγή στο δικό σου. Κανονίζουν λοιπόν εκείνοι για σένα και φροντίζουν να είναι όλα υπό έλεγχο ώστε να έχεις το μυαλό σου ήσυχο. Επίσης, παρόμοιες πλατφόρμες είναι πολύ εύκολες στη χρήση, δεν απαιτούν τεχνικές γνώσεις και κάνουν για σένα ό,τι updates απαιτούνται.

Από την άλλη, τα σημαντικότερα μειονεκτήματα σχετίζονται με το κόστος και την ελευθερία κινήσεων. Δηλαδή, καθώς ανεβαίνουν οι πωλήσεις σου είναι πιθανό η προμήθεια που δίνεις στην πλατφόρμα να αυξάνεται αρκετά. Επίσης, συχνά δεν έχεις πρόσβαση στον κώδικα του site σου. Αυτό σημαίνει ότι καθώς οι απατήσεις του eShop σου αυξάνονται (μαζί και οι γνώσεις σου) ίσως αρχίσεις να εξερευνείς εναλλακτικές επιλογές σε hosting και επιπλέον υπηρεσίες (π.χ. SSL), αλλά δεν μπορείς εύκολα να πάρεις το site σου και να φύγεις -είσαι “κλειδωμένος” στην πλατφόρμα αυτή.

Self-hosted λύση

Εδώ, κάνεις εσύ κουμάντο! Βρίσκεις εσύ πού και πώς θέλεις το hosting του site σου και στη συνέχεια επιλέγεις την πλατφόρμα όπου θα το στήσεις -μια απλή διαδικασία η οποία γίνεται συνήθως με 1-2 clicks μέσα από το περιβάλλον διαχείρισης του hosting σου (π.χ. το Plesk). Επιλέγοντας μια self-hosted πλατφόρμα, μπορείς να αλλάξεις το eShop σου όσο θέλεις και να το κάνεις όσο customize επιθυμείς. Οι self-hosted πλατφόρμες, όπως για παράδειγμα το WooCommerce και το Magento, δίνουν απεριόριστες δυνατότητες βελτιστοποίησης και παραμετροποίησης, καθώς μπορείς να ‘παίξεις’ με τον κώδικα του site σου (εσύ ή ο προγραμματιστής σου). Είσαι ο μοναδικός ιδιοκτήτης του υλικού σου: ακόμη κι αν οι εταιρίες αλλάξουν χέρια και πολιτικές, το περιεχόμενό σου (και ο κώδικάς σου) είναι στο… “σπίτι” σου! Είναι στο χέρι σου λοιπόν πότε και εάν θέλεις να κάνεις updates, αλλά εάν κάτι… χαλάσει πρέπει να ψάξεις λίγο παραπάνω για τη λύση (αν και οι περισσότερες πλατφόρμες παρέχουν εξαιρετικό support και online οδηγίες για σχεδόν κάθε ενέργεια)!

Τα σημαντικότερα μειονεκτήματα μιας self-hosted λύσης αφορούν στο αρχικό στήσιμο του eShop σου. Συνήθως, σε μια self-hosted λύση δεν έχεις drag&drop ευκολίες και η αρχική δημιουργία και παραμετροποίηση θα σου πάρει κάποιο χρόνο παραπάνω. Από την άλλη, υπάρχουν τόσες πολλές λύσεις εύχρηστων CMS (συστημάτων διαχείρισης περιεχομένου), όπως το WordPress, που από τη στιγμή που θα εγκαταστήσεις την πλατφόρμα σου, όλα τα άλλα είναι παιχνιδάκι!
Papaki tip: Για να δώσω ένα παράδειγμα από το Papaki. Μπορείς ας πούμε να πάρεις ένα dynamic πακέτο hosting, πάνω στο οποίο, από  τις “One-click εφαρμογές”, κάνεις install το WordPress και στη συνέχεια κατεβάζεις, από τα plugins, το WooCommerce! Αυτό ήταν: είσαι έτοιμος να στήσεις το eShop σου 🙂

To Magento και το WooCommerce κρατάνε τα ηνία στις self-hosted επιλογές των χρηστών για τη δημιουργία eShop. Δες παρακάτω:

chart ecommerce
Όλη η έρευνα στο The Whir.

Οk, αφού καταλήξεις στο τι σε βολεύει καλύτερα από άποψη hosting, θα μειώσεις αρκετά τη λίστα με τις επιλογές σου. Παρακάτω τώρα θα βρεις κάποια από τα χαρακτηριστικά που πρέπει να κοιτάξεις και να συγκρίνεις στις πλατφόρμες πριν καταλήξεις.

Το κόστος

Υπάρχουν πλατφόρμες που είναι δωρεάν και άλλες με μηνιαία ή ετήσια χρέωση, ανάλογα με τα προϊόντα ή το traffic του eShop σου. Διάβασε τα ψιλά γράμματα και δες τι ακριβώς περιλαμβάνεται στην κάθε πλατφόρμα -και στις δυο περιπτώσεις- ώστε μην πάρεις κάτι “δωρεάν” και τελικά σου βγει ακριβότερο από ένα πληρωμένο πακέτο. Το WooCommerce για παράδειγμα, είναι δωρεάν (βρίσκεις μόνος σου και πληρώνεις το hosting) και δίνει επίσης πολλά free plugins για να ξεκινήσεις το στήσιμο. Στη συνέχεια, μπορείς να προσθέσεις κάποια άλλα, επί πληρωμή, για να εξελίξεις και να μεγαλώσεις το eShop σου. Από την άλλη, το Shopify για παράδειγμα, ως hosted λύση, κρατάει μια επιπλέον προμήθεια για κάθε συναλλαγή, η οποία ενώ αρχικά φαίνεται αμελητέα, καθώς μεγαλώνει το eShop σου, αυξάνει σημαντικά και το κόστος σου.

Διαθέσιμοι τρόποι πληρωμής

payment

Ο στόχος σου είναι οι πωλήσεις γι’ αυτό το βασικότερο όλων είναι οι τρόποι πληρωμής που διαθέτεις καθώς και το καλάθι αγορών του site σου! Αρχικά, πρέπει να επιλέξεις τι μεθόδους πληρωμής θα προσφέρεις, όπως πιστωτική/ χρεωστική κάρτα, κατάθεση σε λογαριασμό, πληρωμή μέσω PayPal, κ.ά. Αυτό είτε υπάρχει σαν επιλογή (default) στο πρόγραμμα όπου χτίζεις το eShop σου, είτε το προσθέτεις σαν plugin. Προσοχή! Δεν είναι όλοι οι τρόποι πληρωμής συμβατοί με όλες τις eCommerce πλατφόρμες και ούτε σε όλες τις χώρες. Αυτό θα περιορίσει ακόμη παραπάνω τη λίστα με τις πιθανές λύσεις για να επιλέξεις που θα χτίσεις την online επιχείρησή σου. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία, που πρέπει να σιγουρέψεις πριν αποφασίσεις, είναι εάν η πλατφόρμα υποστηρίζει το σύστημα πληρωμών (νόμισμα) της χώρας σου.
*Extra tip: Σκέψου επίσης εάν θέλεις να διαχειρίζεσαι εσύ ο ίδιος τις πληρωμές που θα γίνονται στο site σου ή αν θα γίνονται μέσα από κάποιο “gateway”, όπως είναι για παράδειγμα το PayPal, το Skrill, κ.ά. Παρομοίως, για πληρωμές με κάρτα μέσω payment gateway κάποιας τράπεζας, σου δίνεται η επιλογή είτε να δέχεσαι πληρωμές στο site σου, είτε να κάνεις redirect τον πελάτη για να κάνει την πληρωμή στο ασφαλές περιβάλλον της τράπεζας. Στην πρώτη περίπτωση, φαίνεται πιο επαγγελματικό να πληρώνει κανείς στο site σου, όμως είσαι υπεύθυνος για την προστασία των ευαίσθητων δεδομένων των πελατών σου. Επιπλέον, απαιτείται το hosting σου να βρίσκεται σε PCI compliant server, ενώ οποιεσδήποτε ευαίσθητες πληροφορίες θα πρέπει να αποθηκεύονται κρυπτογραφημένα ή καθόλου. Στη δεύτερη περίπτωση, ο πελάτης σου ανακατευθύνεται από το site, κάνει την πληρωμή του και επιστρέφει στη σελίδα ολοκλήρωσης παραγγελίας που θα ορίσεις εσύ. Έτσι, το εκάστοτε gateway έχει την ευθύνη της συναλλαγής και της προστασίας των δεδομένων.

Ασφάλεια

Encrypt

Οι πελάτες βάζουν τα προσωπικά τους δεδομένα στο site σου (π.χ. αποθήκευση καρτών, λογαριασμός χρήστη, κ.λπ) κι εσύ δεν έχεις κανένα απολύτως περιθώριο λάθους! Στόχος σου είναι να κάνεις τα πάντα ώστε να διασφαλιστούν, να μην διαρρεύσουν, να μη χακαριστούν και γενικά να μην πέσουν σε κακόβουλα χέρια…
Τα πιστοποιητικά SSL είναι μια πρώτη και πολλή σημαντική δικλείδα ασφαλείας, μιας και κρυπτογραφούν τα δεδομένα που ανταλλάσσονται μέσα στο site σου. Ούτως ή άλλως, όλες οι online επιχειρήσεις που διαχειρίζονται πληρωμές, είναι υποχρεωμένες να συμμορφώνονται με τα στάνταρ ασφαλείας PCI (Payment Card Industry) – DSS (Data Security Standards). Στις hosted λύσεις, συνήθως φροντίζει γι’ αυτό ο πάροχος hosting, ενώ αν είσαι self hosted είναι καλό να μάθεις μερικά παραπάνω πράγματα για το PCI-DSS και να καταλάβεις σε ποια κατηγορία στάνταρ ασφαλείας εντάσσεται η επιχείρησή σου.
*Extra tip: Μην αμελήσεις να τσεκάρεις ποιος τύπος SSL ταιριάζει στις ανάγκες του site σου. Όταν μιλάμε για eShop, είσαι καλυμμένος με ένα ισχυρό Extended Validation (EV) πιστοποιητικό.

To design της πλατφόρμας

Εδώ, μπορείς να γίνεις όσο δημιουργικός θέλεις. Να στήσεις το online μαγαζί σου ακριβώς όπως το έχεις ονειρευτεί! Υπάρχουν πλατφόρμες με εκατοντάδες themes διαθέσιμα, κάποια δωρεάν και άλλα επί πληρωμή, ενώ άλλες διαθέτουν πολύ λιγότερα αλλά ίσως σου ταιριάζουν. Επιλέγοντας κάποια πλατφόρμα που περιβάλλεται από μια ζωντανή κοινότητα, (όπως είναι για παράδειγμα το WooCommerce, το πιο πετυχημένο eCommerce plugin του WordPress), είναι πιθανό να βρεις μια πληθώρα δωρεάν ή πολύ οικονομικών templates που έχουν σχεδιαστεί με αγάπη από… fans! Ειδικά η ομάδα πίσω από το Woocommerce, παρέχει εντελώς δωρεάν το Storefront template το οποίο είναι πλήρως βελτιστοποιημένο για WordPress και σου κάνει τη ζωή πιο εύκολη 🙂

Ευκολία στην προσθήκη περιεχομένου

Ακόμη και σε ένα eShop, το περιεχόμενο παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο. Δεν είναι δηλαδή μόνο τo τι προϊόντα πουλάς αλλά και ο τρόπος με τον οποίο τα παρουσιάζεις, οι περιγραφές, οι λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιείς και θα διευκολύνουν τους πελάτες σου να βρουν αυτό που ψάχνουν – το SEO σου. Έτσι, αποκτάς και μια ψηλή θέση στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο είναι σημαντικό να επιλέξεις μια πλατφόρμα που θα σε διευκολύνει να προσθέτεις περιεχόμενο, σελίδες, φωτογραφίες, κείμενα, να είναι δηλαδή ένα αξιόπιστο Σύστημα Διαχείρισης Περιεχομένου (CMS). Κάνε μια μικρή έρευνα πριν καταλήξεις. Φυσικά, εγώ “ορκίζομαι” στο WordPress που μου έχει διευκολύνει τη ζωή με την blog-οειδή ευκολία του!

Μobile friendly

mobile

Η τάση στο eCommerce -όπως και παντού άλλωστε- είναι το mobile. Υπολογίζεται ότι, το 2017, το 26% όλων των διαδικτυακών συναλλαγών θα γίνεται μέσα από mobile συσκευές. Το να είναι λοιπόν το eShop σου συμβατό, βοηθάει όχι μόνο στο να μπορεί κανείς να κάνει τα ψώνια του από το κινητό του αλλά και στο SEO του site σου. Τσέκαρε λοιπόν η πλατφόρμα που θα επιλέξεις να έχει themes που να είναι mobile friendly ή να μπορείς να προσθέσεις κάποιο mobile plugin για να το προσαρμόσεις.

Εξυπηρέτηση πελατών

Μπορεί κάτι να πάει στραβά την χειρότερη στιγμή. Να παρατηρήσεις ότι κάτι έχει “σπάσει” στο eShop σου, όταν βρίσκεσαι στην παραλία το 15Αύγουστο ας πούμε. Εκείνη τη στιγμή θέλεις να είναι κάποιος εκεί για σένα. Είναι σημαντικό λοιπόν να δεις τι προσφέρει η πλατφόρμα ή/και ο πάροχος hosting που θα επιλέξεις, στο κομμάτι της εξυπηρέτησης πελατών. Μπορεί να είναι mail, τηλέφωνo ή chat. Μπορεί όμως και να είναι μια ισχυρή knowledge base, βίντεο ‘how-to’ ή λεπτομερείς ‘Συχνές Ερωτήσεις’. Ρίξε λοιπόν μια ματιά και σε reviews πελατών για το πόσο αποτελεσματικό ήταν το customer service, πριν καταλήξεις στην επιλογή σου.

Περιθώρια εξέλιξης

Ίσως κάποια από τα χαρακτηριστικά της πλατφόρμας που σκέφτεσαι, σου φαίνονται τώρα άχρηστα. Δεν μπορείς όμως να ξέρεις τι εξέλιξη θα έχει το eShop σου, αν για παράδειγμα γίνει τελικά μεγάλο και τρανό! Πρέπει λοιπόν να είσαι έτοιμος γι’ αυτό, έχοντας όλες τις προδιαγραφές και τα εργαλεία που θα μπορούν να το υποστηρίξουν. Η πλατφόρμα που θα επιλέξεις είναι καλό να έχει τη δυνατότητα προσθαφαίρεσης extensions/plugins και add-ons και το περιθώριο να φιλοξενήσει παραπάνω προϊόντα ή κατηγορίες. Δε θέλεις να βρεθείς μερικούς μήνες μετά την έναρξη του εγχειρήματος σου στην ιδιαίτερα δυσάρεστη, χρονοβόρα και ακριβή διαδικασία “μετακόμισης” σε άλλη πλατφόρμα.

Υπάρχουν πολλά ακόμη χαρακτηριστικά που κάνουν μια πλατφόρμα eShop κατάλληλη ή όχι για τις ανάγκες σου. Αυτά είναι μερικά από τα πιο βασικά σημεία που θα σε βοηθήσουν να κάνεις το πρώτο ξεκαθάρισμα, θέτοντας τις αρχικές ερωτήσεις για το τι είναι σημαντικό για σένα.

 

Πηγή: papaki.gr

About Socialshare

x

Check Also

Συμβουλές copywriting για ένα επιτυχημένο eshop!

Τα κείμενα των σελίδων ενός e-shop, από το CTA μέχρι τη σελίδα About Us, μπορούν ...

Για να κάνουμε την εμπειρία πλοήγησής σου καλύτερη, χρησιμοποιούμε cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο